Bursdagsfeiring i Byhaugen

Hvordan markerer vi bursdag for barna i Byhaugen barnehage? Å feire bursdag i barnehagen er gøy. Vi henger opp et balkongflagg på veggen utenfor avdelingen. Når barnet kommer inn på avdelingen vil alle vil få vite hvem som har bursdag idag. Og selvfølgelig er det stas å bli et år eldre....🎈🎉🎊✨

Det er lenge siden kake/is/søtsaker ble historie hos oss, faktisk 15 år siden. I perioder kunne det bli fest hver dag, og med en barnehage med over nitti barn sier det seg selv at det kan bli i det meste laget. Vi regner med at de koser seg hjemme med familie og venner med kake, is og det de aller helst vil ha på sin spesielle dag.

De minste avdelingene har en litt enklere feiring, litt i forhold til hva de skjønner av dagen. Noen liker ikke å sitte på bursdagsstolen alene, mens andre stråler og vet å sole seg i glansen, det er stor forskjell på de små.

Mål: I bhg skal alle barn oppleve å bli sett, forstått og respektert for den de er.

Det skal være fokus på omsorgsfulle relasjoner. (Rammeplanen 2017)

Når barn har bursdag i Byhaugen barnehage skal barna være i sentrum. Denne dagen skal barnet føle seg ekstra sett, og spesiell.

Barna skal få være med på følgende:

•          Lage sin egen bursdagskrone.
  •          Være med å lage til bursdagsfeiringen på sin avdeling.

o   De skal være med å pynte avdeling

o   Hente bursdagstolen

o   Velge seg en rekvisitt fra bursdagshyllen på kjøkken

o   Skjære opp frukt, lage fruktfat til seg selv og avdelingen. Bruk egne bursdagstallerken.

o   Eller barnet kan velge å lage smoothie.

o   Barnet får velge eventyr eller lydbok

Bursdagsbarnet står i sentrum hele dagen og bursdagskronen var de nok med på å designe noen dager i forveien. Bursdagsbarnet er midtpunktet i samlingen der det synges bursdagssang og skytes opp raketter. Hvis barnet ønsker det kan barnet gjerne ha med seg en venn eller to til å være med å lage til bursdagsfeiringen på avdelingen – slik at det blir en positiv og hyggelig aktivitet for bursdagsbarnet.

Barnehagen står for innkjøp til bursdagsfeiring. Det betyr at ingen barn får lov til å medbringe noe hjemmefra på bursdagen sin som is, kake, eller andre ting.

Det er ikke bursdagsmaten som står i sentrum, men barnet!

Det samme gjelder for avslutninger i Byhaugen barnehage. Vi står for det som skal servers på avslutninger til barna.😊