Politisk markering i Byhaugen barnehagen, onsdag 24. november fra kl. 14.00.

Til alle foresatte/foreldre i Byhaugen barnehage. Som dere sikkert har fått med dere i media er det stor blest om at regjeringen skal kutte i tilskuddene til de private barnehagene f.o.m. januar 2022.

Se vedlagt informasjon:

infobrev-fra-barnehagen-til-foreldre (2)

flyer-10-fakta-09122020

PBLs medlemsbarnehager er bekymret for fremtiden og tydelige på at regjeringens kuttforslag vil svekke barnehagenes evne til å levere tjenester av høy kvalitet. Nå ber styret i PBL medlemmene om å være med på en felles nasjonal markering med stenging av barnehager.

Markeringen skal skje førstkommende onsdag ettermiddag, fra klokken 14.00 og ut dagen onsdag 24. november.

Regjeringen foreslår en reduksjon i tilskuddene som vil koste de private barnehagene fra 400 til 600 millioner kroner hvert år, sammenlignet med i dag.

I flere år har én av tre private barnehager drevet med underskudd. I 2021 styrer nesten halvparten av de enkeltstående PBL-barnehagene enten mot et nullresultat eller et underskudd.

I en fersk medlemsundersøkelse foretatt av PBL (Private Barnehagers Landsforbund) svarer ni av ti barnehager at det foreslåtte kuttet vil påvirke barnehagenes evne til å levere tjenester av høy kvalitet.

Vi håper flest mulig støtter denne markeringen. Vi er bekymret for barnehagen sin fremtid.

Mvh Hege Tønnessen, daglig leder Byhaugen barnehage

Se vedlagt informasjon: