Delvis åpning av barnehager og skole etter påske.

Barnehagene i Stavanger åpner igjen fra og med 20. april. 1. til 4. trinn ved skolene og SFO åpner igjen fra og med 27. april. Regjeringen opplyste på en pressekonferanse 7. april hvordan første fasen av gjenåpningen av Norge vil skje, etter at skoler og barnehager har vært stengt siden fredag 13. mars. Statsminister Erna Solberg understreket at det er svært viktig at alle fortsetter å følge myndighetenes anbefalinger om holde avstand, vaske hendene og hoste eller nyse i albuekroken.

Slik blir gjenåpningen:

Barnehage

• Nærmere informasjon om oppstart kommer på barnehagenes hjemmesider og via e-post.
  • Barnehagene har som mål å sikre nødvendig nærhet til barna samtidig som nødvendig smittevern opprettholdes.
  • Regjeringen vil utarbeide faglige standarder for hvordan smittevern skal ivaretas i barnehage . Det kan blant annet knyttes til henting og levering, renhold  og avstand mellom barn og voksne.

Skole og SFO

• Nærmere informasjon om oppstart kommer på skolenes hjemmesider.
  • Første dag etter påskeferien, tirsdag 14. april, er i skoleruta ført opp som planleggingsdag ved noen skoler, mens andre skoler starter opp hjemmeundervisningen denne dagen. Rektorene vil legge ut mer informasjon om oppstart etter påske på skolenes hjemmesider.
  • Regjeringen vil utarbeide faglige standarder for hvordan smittevern skal ivaretas i skole.
  • 5. til 10. trinn fortsetter med hjemmeskole på Chromebook. Kommunikasjonen mellom lærer og elev vil være basert på e-post og digitale plattformer.
  • Både skriftlig og muntlig eksamen på 10. trinn er avlyst. Elever på 10. trinn får fullverdig vitnemål uten eksamen. I vitnemålet vil det stå at eksamen var avlyst. Dette har ikke konsekvenser for inntaket til videregående opplæring.

Barn i risikogruppene og barn som lever sammen med familiemedlemmene i risikogruppene, vil fortsatt få fjernundervisning.